" Tugas Kita Bukan Melihat Apa Yang Jauh dan Masih Kabur, Tetapi Bertindak Dengan Apa Yang Ada Dalam Genggaman..."
Sunday, April 24, 2011
Rehlah Wida' at Sg Gabai
Saturday, April 23, 2011
kenangan tercipta
kembali bersua dalam peng'update'an blOg pada minggu ini..rasanya sudah seminggu berlalu dan blOg ini dibiarkan begitu sahaja..kOnOnnya C.W sibuk dengan exam la..sebenarnya ada je masa utk update blOg ini,tetapi masa tersebut digunakan untuk pelbagai aktiviti..sekali lagi kOnOnnya C.W ni seOrang yang sibuk..erm,x kesah la, asalkan masih berpeluang untuk menulis blOg..pagi yang mulia dan mendapat bekalan udara yang amat tenang,C.W nak kOngsi la serba sedikit aktiviti yang C.W serta kengkawan GUZ(geng Ulama' Za'ba) lakukan dalam tempOh seminggu itu..
ari isnin (18/4/11), tghari tu C.W exam gerakan dakwah masakini..prOf Bad punya subjek la..erm,bOleh tahan la sOklan2nya..x la mencabar sangat,tapi rasa bOleh buat la..ptg tu lak,C.W bersama setengah drpd GUZ p ke pelancaran Imam Muda 2 di JAWI KL..bertOlak dari UKM dgn bas yang disediakan oleh pihak astrO pada pukul 7 ptg..alhamdulillah, pelancaran tersebut berjalan dgn lancar..hati gembira dapat lihat peserta2 Imam Muda..(ati sudah terpaut kOt)..hehhehe..sebenarnya pelajar Dakwah mendapat jemputan drp pihak astro Oasis utk ke pelancaran tersebut..semuanya berjalan lancar dan kami pulang ke UKM jam 10.30 malam..Dalam 11 lbh smpai kOlej dan sempat rehat kejap,tetibe lak dapat msj drp kanak2 ribena..bOleh lak nak datang bilik tgh2 malam..ish3,tapi C.W mengalu2kan jer kanak2 ribena tersebut..katanya nak datang bOrak2..asalnya rasa pelik gak,tapi x layan je perasaan plik tu..dalam 12.30 4 orang kanak2 ribena tersebut tiba ke bilik C.W...dtg mrka b'hjt rupa2nya..dtg b'sma sbiji kek cheese utk C.W dan rOOmate..wah,terkejut dgn kehadiran mereka2 itu..kami mkn sambil2 bOrak sampai la jam 1 lbh..wlaupn exam keesOkn arinya,adik2ku ini snggup gak krbnkan wktu stdy n dtg tuk raikan detik2 terakhr b'sma C.W..terharu dan sedh lak rsnya..papepun,nstalgia malam tu psti diingtn..huhuhu..smpat lg menitis airmata utk seketika,tetapi dilndungi bayangan glak ketawa..hhehe..terima ksh x t'hngga kpd adik2ku asiyah, maisya, atikah dan sakinah.,.pasti merindui kalian..hahhaha(jiwang lak)..
perancangan seterusnya lak bersama GUZ..prgram kemncak kami..hehhe..21/4/11(khmis) kami m'buat perncngan utk p Rehlah Wida' at Sg.Gabai..pnyrtaan 10 org pesrta..heheh..ajk telah siap dilntik utk smua unit..KP,S/U,Bend.,Unit Jamuan, Teknikal, Pengangkutan dan TTK..masg2 bersiap sedia dgn tgas yg diberikan..C.W dan rOOmate ditugaskan utk m'gOreng nuget,sOsej dan bebOla..kak ruby kita cam biasa, masak nasi tOk mkn tghari..special pnya mkanan..cik aimi dan geng buat sandwich..kami bertOlak dari UKM jam 10 pg..dh lewat ckit drp masa yg dirncang..mklumlah, nk p amik krta lg, nk siapkan brg2 tknikal lg..hehhe..kali ni C.W dan K.da ditugaskan tuk unit pengangkutan..jd driver..huhu..wlaupun x tau jalan, kami main jalan je..guna ijtihad masing2..hehe..smpai sg.gabai dlm kul 11 lbh..bahagia sbb x rmai org..dapat lak tmpat special pnye..apalagi,tnpa segan silu smua dh duk lam air..heheh..main setgh jam, mkn tghari..pastu main lak stgah jam, mkn lak..kaya ngan mknan btOl la..hehhe..main pnya main smpai la kul 4..siap2 pstu trus balik..sbb dh ujan..lau x ujan msh berendm lam air kOt..hehe..dlm perjlnn plng, kami melncOng ke tmpat lain lak..next statiOn is Putrajaya..pusing2 ptrajaya lak..kejap je,pstu trus blik UKM..tibe di UKM jam 7.45mlm..penat tapi serOnOk wOoo..huhu..kul 9 kna p antar keta sewa kat taman tenaga lak,alang2 p ntar keta snggah sebntar di ecOnsave..cuci2 mata n then balik..apalagi,terus tido la gara2 kepenatan drive..hehhe..serOnOk krn dpt b'sma teman2 GUZ..wlau x SERASI BERSAMA,tapi kami smua SEHATI SEJIWA..heheh(nOstalgia pling menusuk kalbu..hehhe)
ari2 seterusnya dilalui dgn rehat smbil2 study tuk last paper ari isnin (25/4/11)ni..Kajian Teks menanti kami smua..huhuhu..dalam kami mencpta kengn, dpt lak berita sedih..semalam 22/4/11 jam 9 mlm mndpt brta tntng kematian PrOf Madya Dr.Ahmad Redzwan Mohd Yunus (pensayarh C.W dan geng)..amat terkejut dan rasa amt sayu dgn pemergian arwah..msh terngiang2 gurau senda arwah dgn kami semua..semOga arwah ditmpatkan b'sama org2 sOlihin..PM Dr.Redzwan dlm kenangan C.W..:( skrg masa utk stdy lak..prgram setrsnya akan mnyusul kmudian..hehehe..
~kenangan tercipta, nOstalgia terakam~...
utk GUZ, jOm strive tOk last paper bg dak pengurusan..dan 2nd last tOk dak kaunseling..chaiyOkkk!!!!
Sunday, April 17, 2011
kritikal tyme...

Alhamdulillah, ari ni cuaca sangat elOk dan cantik..tidak seperti semalam yang sentiasa mendung.. erm, esOk cik wanie akan exam utk paper yg kedua, iaitu GERAKAN DAKWAH..erm, lau ari khamis lalu cik wanie berekOnOmi, utk esOk hari lak cik wanie dan geng2 pengurusan Islam akan berdakwah, berharakah dan berjamaah lak..pening rasanya utk mengingati setiap pendekatan2 dakwah yg digunakan oleh jamaah2 yang ada..yang paling penting kna ingat sejarah penubuhannya..yang ni memang teramat kantOi la..
dalam kesibukan ngn exam final ni, sahabat-sahabat tahun akhir FPI terutamanya juga turut sibuk dengan persiapan menyiapkan latihan ilmiah..aduh, duedate dah makin hampir, tapi latihan ilmiah x siap2 jugak..apa nak jadi la..bukan cakap kat orang, tapi diri cik wanie sendiri la tu..arap-arap la siap sebelum duedate nya..dapat markah lebih sikit(kOnOn la).. sambil-sambil mengisi masa lapang ni, cik wanie curi sedikit masa utk ber'blOg' seketika.. bukannya ada perkara menarik utk dikOngsikan, cuma utk hilangkan bOring..erm, bila dah bOring camni macam2 bermain difikiran ni..
oh ya, petang semalam walaupun cuaca mendung ia tidak mampu untuk menghalang ahli keluarga FPI (muslimat) utk beriadah..sempat lagi p terjun dalam kOlam renang kat danau..lau dah hati berkeinginan, ujan turun pun x peduli(sbb ujan rintik2 je pun).. serOnOk dapat berkumpul bersama adik2 fpi dan terjun dalam kOlam sama..walaupun x pandai berenang, tapi semua bersemangat mengalahkan daniel begO(perenang negara)..ada yang duk tenggelam timbul je, ada gak yang berjalan terkedek2 dlm kolam tu..macam2 ragam bOleh tengOk ngn budak2 ni..ada yg sentiasa mencuba utk jadi perenang negara..akhirnya, berjaya la ckit2..
erm, mungkin tu aktiviti terakhir cik wanie dgn adik2 tu..lps ni dh x berpeluang nak berenang atau apa2 je ngan depa ni..hanya tinggal kenangan je la..dah tiba masa untuk bersara dan undur diri..tapi lau ngan geng-geng setia cik wanie, masih lagi ada peluang utk terjun bersama2..nantikan aktiviti kita yang seterusnya ye kawan2 ku,...hehhehe..janji perlu dikOtakan..hahha...kita menOntOn bersama dan makan2 bersama..hihihi..ketua pengarah perlu dilantik tOk semua aktiviti kita tu..hhehhe..
detik-detik terakhir di UKM ni dh makin hampir ngn penghujungnya..dah tiba masa tuk perpisahan sementara bersama-sama sahabat..mungkin akan bertemu lagi bulan 9 nanti(i'Allah andai panjang umO)..mana-mana sahabat yang bakal mendirikan masjid, jangan lupa jemput cik wanie ek..harussss ok...huhuhu..untuk adik2 seperjuangan, teman seperjuangan, selamat meneruskan kehidupan kalian..serOnOk, gembira, bahagia bersama dengan kalian..terbaeek dari ladang UKM..hehhe
pape pun, cik wanie ucapkan gud lak tOk semua..abeskan exam dengan hati yang tenang jua siapkan latihan ilmiah!!!!sebelum diminta oleh penyelia masing-masing..mOga ukhuwah berkekalan..TERIMA KASIH untuk segala-galanya..:)
Sunday, April 10, 2011
DOA KETIKA PEPERIKSAAN!!!

بسم الله الرحمن الرحيم
Sebaik sahaja keluar rumah dibaca,
بسم الله توكلت على الله
Dalam perjalanan ke dewan peperiksaan,
يازالجلال والاكرام
Ketika masuk dewan peperiksaan,
اياك نعبد واياك نستعين @ قال رب أدخلنى مدخل صدق , وأخرجني مخرج صدق , واجعل لي من لدنك سلطانا نصيرا
Apabila hendak duduk diatas kerusi,
اهدنا الصراط المستقيم
Apabila mendapat kertas soalan,
قال رب اشرح لي صدري ويسرلي أمري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي
Apabila m’buka soalan dan sesudah baca soalan,
ان الله كان عليما حكيما
Apabila mula menjawab soalan,
وكان ذلك على الله يسيرا
Apabila sukar menjawab soalan,
ان الله كان بكل شئ عليما @ يا حي يا قيوم , برحمتك أستغيث
وكفى بالله وليا وكفى بالله نصيرا
- hendaklah dibaca sebanyak 3x…..:)
Thursday, April 7, 2011
peperangan Tesis vs peperangan Exam


alhamdulillah..setelah berpenat lelah satu semester,maka kini tibalah saatnya untuk melepaskan segala2nya..masih berbaki enam hari untuk berhadapan dengan MR.FINAL EXAM..sekarang berada dalam mood santai tapi kalut..di kala orang lain sibuk untuk catch up semua yang dipelajari, tetapi bagi diriku mood untuk study masih belum muncul..masih ternganga2 dan terkapai2..
apa yang ada dalam kepala saat ini adalah bagaimana untuk menyiapkan kajian ilmiah(tesis) yang masih tergendala..mood untuk menulis masih belum timbul..masih banyak yang perlu dilakukan selain daripada study.."kalau"lah semester 5 lagi dah bersungguh2,sudah tentu kajian ilmiah ku dah dijilid sekarang..tapi,apa kan daya..semua itu hanya angan2 kOsOng diriku..diriku cuba untuk catch up semuanya samada penulisan tesis ataupun study..masa yang berbaki ini digunakan sebaik mungkin dan seoptimum yang mungkin..
kepada sahabat2 yang akan menghadapi peperiksaan akhir semester, selamat berjaya diucapkan..buat yang terbaek untuk semester yang terakhir ini..yakin dan percaya bahawa kita mampu untuk berjaya..juga jangan lupa untuk menyiapkan tesis..jangan ambil masa yang lama selepas exam untuk menyiapkan tesis..kita sama-sama berusaha..jangan tensiOn dan jangan tertekan..belajar dengan gembira dan bahagia..
SELAMAT MAJU JAYA dan SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN..
buat sehabis baik untuk kejayaan..
~hidup biar berbakti walau tidak dipuji~
Tuesday, March 29, 2011
cOretan minda

Alhamdulillah..diri ini masih diberi peluang dan kesempatan utk menikmati kehidupan dan merasai ulangtahun kelahiran yang terakhir diperbukitan ilmu UKM ini..walaupun smbutan ulangtahun tersebut tidak disusuli dgn birthday party,tidak dgn majlis makan besar atau sebagainya,tetapi ia cukup bermakna dgn ucapan daripada shbt2 seperjuangan yang tidak putus2 sehingga la tarikh 27 mac menjelma..
terima kasih diucapkan kpd semua yang sudi memdOakan kesejahteraan dan kebahagiaan diri inu..mOga2 kita sama2 memperOleh nikmat dan rahmat daripada Allah swt..kehidupan di UKM masih berbaki lebih kurang 4 mnggu sebelum melangkah keluar meninggalkan UKM perbukitan ilmu ini..pasti akan merasai kerinduan kpd UKM..terlalu banyak kenangan yang telah tercipta di sini..
di UKM diri ini mengenali dgn lbh mendalam erti perjuangan, erti keadilan dan erti kesusahan..amal jama'ie dan amal ijtima'ie amat penting apabila berada dlm organisasi..belajar menjadi pemimpin yang berwibawa yang sentiasa menjadi rujukan ahli.. yang paling penting tanpa UKM tiada erti demOstrasi dalam diri ini..terima kasih kpd sahabat2 yang sentiasa bersusah payah berjuang bersama2 selama 3 tahun..kpd sahabat2 tercinta batch tahun akhir (UPTA) memOri kita di setiap prOgram amat bermakna..kukuhkan ukhuwah walau di mana jua kita berada
Kepada sahabat2 tahun akhir, kita sama2 berusaha menyiapakn kajian ilmiah(tesis) hingga akhirnya..jangan sesekali beputus asa..perjuangan itu penting,penting lagi mnyiapkan kajian ilmiah ini..masa berbaki seminggu sebelum mencapai tahap kemuncak iaitu final exam..berusaha untuk berjaya dalam kemenangan..kpd shbt2 MPM UKM, tahniah krn diberi kepercayaan untuk mentadbir PMUKM..buat yang terbaekk..kami sentiasa akan membantu..
Untuk adik2 dan shbt2 yang baru dilantik samada di kawasan ataupun umum, tahnniah..selamat meneruskan perjuangan..utk pimpinan PMFPI 10/11,buat yang terbaek untuk PMF..kalian penyambung perjuangan tersebut..manakala utk shbt2 mantan dan mantanah,kenangan berorganisasi, susah payah bersama akan sentiasa terpahat di hati..sesungguhnya, itulah yang mengajar kita erti ukhuwah..sayang kalian krn Allah..
SELAMAT BERJAYA UTK FINAL EXAM..
SELAMAT BERJAYA MENYIAPKAN KAJIAN ILMIAH..
SELAMAT BERJAYA DALAM APA JUA BIDANG YANG BAKAL DICEBURI..
TERIMA KASIH UTK SEGALA2NYA..
terbaekkkk punyeee..chantekkkkk!!!:)
Friday, March 18, 2011
Tahniah & Syabas!!!
Kepimpinan kali ini akan dibarisi dengan orang2 yg hebat dan mantap..ana percaya pergerakan PMFPI akan lebih kukuh dan gagah di persada UKM..PMFPI sesi 2010/2011 diterajui oleh :
YDP : Wan Mohd Naif bin Nordin (JS/2)
TYDP : Ari Kurniawan (JPDK/2)
NYDP 1 : Mohd Jarpani bin Shopiyan (JPDK/1)
NYDP 2 : Tg Nur Farah Nadia bt Tg Zakaria (JPATI/2)
S/U : Rohanizan bt A.Ghani (JPATI/2)
T.S/U : Nor Aqilah bt Baharin (JPDK/1)
BEND : Mohd Fazri Lutfi bin Latiff (JUF/2)
T.BEND : Tuan Zul Ajma bt Tuan Ahmad (JS/1)
Lajnah Tarbiyah :
> Ahnaf Wafi bin Alias (JPQS/2)
> Nur Hafizah bt Othman (JUF/1)
Lajnah Akademik :
> Mohd Muzakhir bin Mohamed (JPATI/2)
> Nur Fathini bt Balia (JPATI/2)
Lajnah Kebajikan :
> Ahmad Mustakim bin Abdul Aziz (JUF/1)
> Noridah bt Ismail (JUF/2)
Lajnah BHES :
> Noor Hazwani bt Mohd Azmi (JPDK/2)
> Nur Hinas bt Ibrahim (JS/1)
Lajnah Hubungan Luar :
> Mohd Anasrul bin Mohd Izazi (JPDK/2)
> Noorul Izzati bin Mamat (JPATII/2)
Lajnah Ekonomi :
> Saiful Akmal bin Addanan (JPQS/1)
> Ummu Safia bt Abd Malek (JS/1)
Lajnah Informasi :
> Mohd Farhan bin Mamat (JS/1)
> Hazeni bt Harun (JPATI/2)
Lajnah Kesenian :
> Nik Husain bin Nik Long (JPQS/2)
> Nur Habibah bt Mohammad (JPDK/1)
Lajnah Sukan :
> Yaasin bin Md Rafangi (JUF/2)
> Siti Sarah bt Rohaidi (JS/1)
Tahniah di atas perlantikan tersebut..Selamat menjalankan amanah dan tanggungjawab dengan penuh dedikasi..Moga ISLAM terus mekar dan subur di bumi UKM..TAHNIAH!!!!!